De VRT zet graag zijn schouders onder projecten van organisaties die zich inzetten voor het goede doel. Zo bieden ze jaarlijks gratis zendtijd aan voor ‘boodschappen van algemeen nut’.
Elk jaar ontvangt de VRT hiervoor talloze aanvragen en dit jaar viel de Stichting Alzheimer Onderzoek in de prijzen.
En zo ging Stichting Alzheimer Onderzoek op zoek naar een productiehuis om hun videospot in te blikken. Het doel van hun videospot was duidelijk: bij het grote publiek bewustwording creëren over Alzheimer en natuurlijk ook fondsen werven.
Een videospot die er uitspringt
Na wat opzoekingswerk via het internet, kwam Stichting Alzheimer Onderzoek bij DAS Media terecht (onze vindbaarheid via Google is dus goed ;-)). Het eerste contact met de stichting verliep zo spontaan dat die eigenlijk al uitmondde in een volledige brainstormsessie. Ideeën werden al snel concretere voorstellen.
Bij de videospot stonden 2 doelen voorop:
- De videospot moest één krachtige boodschap overbrengen bij het publiek.
- De spot moest ook de aandacht trekken en vasthouden. En zo ontstond het idee om niet met mensen, maar wel met animaties te werken.
Na de brainstormsessie vlogen we er vol enthousiasme in: het scenario kreeg meer vorm. Tenslotte werd het afgewerkte scenario aan de klant voorgelegd en op enkele punten en komma’s na zat alles goed in elkaar.
En het resultaat?
Ja, we geven het toe: zo’n decor bouwen was toch een serieuze klus. Maar het resultaat mag er zeker zijn én we zijn er trots op.
En hetzelfde geldt natuurlijk voor onze klant. Ze zijn zo tevreden met de videospot dat ze bijkomende zendtijd geboekt hebben.
De samenwerking met DAS Media verliep heel vlot. Ze voeren niet alles zomaar klakkeloos uit, maar denken mee om zo een beter resultaat te bereiken. Ze durven het ook te zeggen wanneer iets niet zal werken, zij hebben immers de expertise. Bovendien werden we steeds op de hoogte gebracht van belangrijke zaken. Zo konden we alles perfect meevolgen van aan de zijlijn, wetende dat alles helemaal in orde zou komen.”
Wilfried Nys
Knutselen geblazen!
En dan konden we beginnen aan het leukste deel: het decor en de poppetjes in elkaar knutselen. Want animaties zijn natuurlijk heel fijn, maar het vergt wel flink wat tijd en (knutsel)werk.
Onder het motto ‘u vraagt, wij draaien’, haalden we het zwaar geschut boven. Graffiti- en PU spuitbussen, lijm- en verfpotten, houten platen, kartonnen dozen, zaagmachines… werkelijk alles werd uit de kast gehaald.
Naarmate de tijd vorderde, viel alles stilaan in zijn plooi: het decor en de poppetjes kregen vorm.
Sprekende stemmen
Natuurlijk komen er nog meer zaken kijken bij het maken van videospot. Denk bijvoorbeeld maar aan het zoeken van de juiste stemmen en inplannen van de opnames en montage.
Die videospot staat of valt ook met de stemmen. We kozen dus voor stemacteurs die de boodschap op een natuurlijke manier overbrengen.
Geen moeite was te veel voor DAS Media. We wilden graag dat beide stemmen samen in de studio aanwezig waren. Het was echter een serieuze klus om de agenda’s van de stemacteurs op elkaar afgestemd te krijgen. Maar het lukte, mede dankzij Kris die taxi speelde.”
Wilfried Nys