Is adverteren op eigen merknaam een must?

Met Google AdWords biedt je met je merk of bedrijf op bepaalde zoektermen waarbij Google vervolgens jouw advertentie laat zien. Werkelijk alle zoektermen komen in aanmerking, dus ook je eigen merk- of bedrijfsnaam. Maar is adverteren op eigen merknaam dan een absolute must?

Er komen bij velen toch vaak enkele vragen opspelen:

  • Waarom zou je op je eigen naam adverteren?
  • Sta je niet sowieso bovenaan in de organische zoekresultaten?
  • Verspil je met andere woorden door te adverteren op je eigen naam niet onnodig budget?

Inderdaad: AdWords inschakelen, en dus geld uitgeven, om te adverteren op je bedrijfsnaam lijkt helemaal niet logisch. Toch zijn er ruim voldoende redenen om het niet alleen te overwegen, maar ook écht te doen. We zetten ze hieronder voor je op een rij!

dasmedia-luxauto-adverteren-merknaam-2

Ook je concurrenten kunnen adverteren op jouw merk- of bedrijfsnaam…

Ja, jij scoort op je merknaam ongetwijfeld hoger in de organische zoekresultaten dan je concurrenten. Maar de betaalde resultaten bovenaan in Google staan daar volledig los van. Ofwel: tenzij je je in een monopoliepositie zonder concurrentie bevindt, is het goed mogelijk dat een concurrent die op jouw merknaam biedt boven jou komt te staan. Mensen die heel gericht naar jouw merk op zoek zijn, kunnen zo toch nog bij de concurrent terechtkomen.

Niet enkel Luxauto adverteert zelf op de zoekterm ‘luxauto’. Er is ook nog een concurrent terug te vinden tussen de gesponsorde resultaten.

De zoekresultaten voor jouw merknaam even gecontroleerd en geen concurrenten te zien? Dat kan, maar tegelijk kan je concurrent je ook te slim af zijn door jouw locatie uit te sluiten via locatietargeting. Zo krijg je sowieso zijn advertenties niet te zien. Beter op zeker spelen dus.

Advertenties instellen op je eigen merknaam heeft als bijkomend voordeel dat je meer zoekresultaten bezet (zowel organisch als gesponsord), waardoor er minder ruimte is voor de zoekresultaten van je concurrenten of die toch zeker lager komen te staan. Jij haalt meer kliks, zij minder.


Boost de kwaliteit van je account

De precieze kwaliteitsscore van je advertenties hangt van een aantal factoren af, waaronder het doorklikratio, hoe relevant je landingspagina is voor de zoeker… Merkgerelateerde advertenties scoren daarop erg goed.

Mooi meegenomen, want de kwaliteit van je AdWords account in het algemeen wordt bepaald aan de hand van de kwaliteitsscore van alle zoekwoorden in je account. Hoe beter je account scoort op vlak van kwaliteit, hoe lager je advertentiekosten.

Merkgerelateerde advertenties geven dus je volledige account een boost, wat interessant is voor zowel lopende als toekomstige campagnes en een meevaller voor je budget.


Experimenteer en leer

Met je advertenties op Google AdWords kan je naar hartenlust experimenteren. Zo kan je verschillende advertentieteksten en call-to-actions uitproberen, iets wat binnen de organische resultaten niet kan. Wijzigingen worden bovendien meteen doorgevoerd, daardoor kom je snel te weten wat werkt en wat niet. Het resultaat op het einde van de rit? Meer conversies!

Binnen je advertenties kan je ook aan de slag met allerlei extensies. Zo is er de mogelijkheid om:

  • Bepaalde USP’s uit te lichten
  • Telefoongegevens toe te voegen
  • Locatiegegevens toe te voegen
  • (Site)links naar specifieke delen van jouw website op te nemen

Adverteren op je eigen merknaam maakt het op die manier mogelijk om bepaalde acties, aanbiedingen, categorieën… op je website in de kijker te zetten.

dasmedia-luxauto-adverteren-merknaam

Sitelinks & USP's

Binnen deze advertentie zijn naast de gebruikelijke elementen zoals titel en advertentietekst ook telefoongegevens, locatie en openingsuren opgenomen. Via de sitelinks kunnen zoekers meteen naar de pagina’s waarop gehuurd kan worden doorklikken. Ook de USP’s springen duidelijk in het oog: huur per uur, online reserveren, 24/24 Europese bijstand…

Aan de slag?

Je geeft je concurrenten minder kansen, de kwaliteit van je AdWords-account gaat omhoog, je zet in de kijker wat je maar wil… Adverteren op je eigen merknaam heeft dus zeker zijn nut!

Weet je niet hoe je dit concreet moet aanpakken? Wij kunnen je helpen!

Neem vrijblijvend contact op

Daarom kies je voor ons.

Op zoek naar een betrouwbare partner die jouw kmo de beste digitale oplossing(en) biedt? DAS Media bundelt expertise en ervaring met een doelgerichte kmo-aanpak binnen één centraal team. Samen met jou maken we werk van de efficiëntste digitale marketingstrategie. Die evalueren we permanent en sturen bij waar nodig. Het resultaat: meer leads en nieuwe klanten.

Afspraak maken

Veelgestelde vragen

  • Hoe genereer ik meer leads?

    Het aantal leads dat binnenkomt is uiteraard afhankelijk van het aantal bezoekers op je website en de conversie van deze bezoekers naar leads. Hoe meer bezoekers op je site, hoe groter de kans op meer aanvragen. Het spreekt ook voor zich dat je website relevant én gebruiksvriendelijk moet zijn. Maar je kan iedereen natuurlijk ook de juiste weg tonen via SEO, SEA, radio- en videomarketing, social media en e-mailmarketing.

Op de hoogte blijven?