De invulling van een website: zelf doen of uitbesteden?

En dan is het ultieme moment daar: de oplevering van je nieuwe website! Hij ziet er pixelperfect uit en op technisch vlak zit alles ook goed in elkaar. Het enige wat nog dient te gebeuren is de invulling van de website. Een makkie toch?

Helaas niet! Want daar zien we het namelijk vaak mislopen. Na de CMS-opleiding voor de invulling van de website valt het in de meeste gevallen stil en da’s ook niet verwonderlijk. Het vraagt immers veel tijd én voorbereiding zo’n website volledig invullen. Lees hieronder verder over de verscheidene mogelijkheden en alle do’s en don’ts voor de invulling van je website!


Website zelf invullen of uitbesteden?

Wanneer een nieuwe website opgeleverd wordt, begint het eigenlijk pas. Dan heb je de keuze om die zelf in te vullen (indien je hiervoor kiest, lees dan zeker verder voor onze tips!) of je kan ervoor kiezen om de website door ons te laten invullen.


Voordelen om de invulling uit te besteden

  • Tijdswinst: Het meest voorkomende probleem is de tijd die ontbreekt om de website in te vullen. Hierdoor sleept de invulling vaak maanden of soms zelf jaren aan. Want niemand in het bedrijf die zich even volledig kan vrijmaken om alles netjes én correct in te vullen. Het is echter wel zonde dat een ‘nieuwe’ website pas na een lange periode kan live gaan. 

  • Kwaliteit: Door een gebrek aan tijd boet je vaak ook in op de kwaliteit van de invulling van je website. Zo besteed je vaak geen tijd aan het controleren van de ingave in het CMS: staat die tekst nu zeker wel mooi? Is de pagina in zijn geheel aantrekkelijk voor de bezoeker? Bovendien vergeet je misschien een stuk van de website in te vullen. Aangezien één persoon meestal al geen tijd heeft om de website volledig in te vullen, is er zeker geen tweede persoon die even tijd heeft om de website volledig te doorlopen. Toch is dit heel belangrijk! Wij voorzien steeds een tweede persoon die het geheel nog even kritisch doorneemt om er zo over te waken dat de invulling correct verliep!

  • Snellere invulling: Doordat wij al heel wat websites via Craft gebouwd én ingevuld hebben, beschikken wij over tonnen kennis en ervaring die we maar al te graag inzetten voor onze klanten. Hierdoor verloopt de invulling een pak sneller dan dat je het zelf zou doen. Dus de invulling uitbesteden is vaak goedkoper dan zelf iemand (of meerdere personen) intern vrij te maken.

  • Sneller live: Wij plannen de invulling van een website ook in grote blokken in. Hierdoor kan de website sneller live gaan dan dat je bijvoorbeeld zelf steeds enkele uurtjes voor de invulling per week voorziet.


Zij gingen je voor!

Volgende klanten vertrouwden ons met veel plezier de invulling van hun website toe.


Wil je ook dat de invulling van je website piekfijn én tijdig in orde is?
Neem hier contact op!

Zelf de handen uit de mouwen steken? Da’s kinderspel met deze tips!

1. Voorzie de nodige tijd bij één of meerdere personen intern om de website in te vullen.

Duid binnen het bedrijf iemand aan die verantwoordelijk is voor de invulling van de website. Die persoon kan dan waken over het overzicht, de vooruitgang, zaken die te kort zijn… Om de zaken vooruit te laten gaan, is een goede planning ook essentieel. Werk daarom in grote blokken om de website in te vullen. Doordat je de invulling af en toe aan de kant legt, voorzie je betere content dan dat je alles gewoonweg in één keer invult.

2. Gebruik niet je oude website teksten

Helaas denken veel klanten dat het een goed idee is om de oude content gewoonweg in een nieuw jasje (lees: nieuwe website = nieuwe lay-out) aan te bieden. De nieuwe website is echter niet zomaar een nieuwe look and feel. Zo werd er bij het bouwen ook nagedacht over de gebruiksvriendelijkheid, een nieuwe structuur... Vaak passen die oude teksten dus helemaal niet binnen de nieuwe website. Bovendien zijn de oude teksten vaak niet commercieel én komen die helemaal niet professioneel over!

Wij raden steevast aan om je te laten bijstaan door een doorgewinterde copywriter. De tekst van die ene brochure - die trouwens net door de drukker geleverd werd - schreef je toch ook niet zelf? Daar vond je het wellicht wél belangrijk dat de tekst aangenaam leest, professioneel overkomt én aanzet tot de nodige acties? Hetzelfde geldt dan toch ook voor de teksten van je website? Goeie webcopy overtuigt niet alleen je klanten, maar ook Google en andere zoekmachines. En dat resulteert niet enkel in meer klanten, maar zorgt ook voor een hogere ranking in de zoekresultaten!

dasmedia-invullingwebsite-seo-optimalisatie

Eerst zien, dan geloven? Geen probleem!

Volgende klanten kunnen na een SEO-optimalisatie door DAS Media allemaal rekenen op een toppositie in de zoekmachines, goed voor maandelijks duizenden extra bezoekers:

  • 'auto huren' voor luxauto.be, 8.800 zoekopdrachten per maand
  • 'veranda' voor vanderbauwhede.be, 8.100 zoekopdrachten per maand
  • 'Hublot' en 'IWC' voor juwelierhaesevoets.be, 4.400 en 1.900 zoekopdrachten per maand
  • 'eiken bijgebouw' voor oakwoodprojects.be, 1.000 zoekopdrachten per maand
  • 'golf' voor golf.be, 14.800 zoekopdrachten per maand

Wij werken samen met een vaste partner voor het schrijven van goeie SEO-teksten. Webteksten laten schrijven biedt immers de beste garantie op online succes. Wil je meer info hierover? Geef ons gerust een belletje!

Indien je er toch voor opteert om je teksten zelf te schrijven, dan is het raadzaam om deze even te laten nalezen. Een extra paar ogen ziet immers altijd meer! :-)

dasmedia-wireframes-invision-h1-h2-h3

3. Nette en aantrekkelijke pagina? Check!

Een bezoeker van je website doorloopt de pagina om te zien of het antwoord op zijn zoekvraag erbij staat. Indien hij niet vindt wat hij zoekt, is hij ook snel weer weg. Je kan dit voorkomen door je pagina ‘scanbaar’ te maken. Eigenlijk betekent dit dat je de pagina van een goede opmaak voorziet.

  • Gebruik tussentitels (H1, H2, H3…). Zo creëer je alinea’s en da’s altijd aangenamer om te lezen dan een doorlopende tekst.
  • Voorzie voldoende witruimte na elke alinea.
  • Gebruik opsommingen. Mensen houden immers van lijstjes!

En zoals eerder aangegeven is de controle even belangrijk als de aanpassing aan de webpagina zelf. Check dus even of alles netjes staat na je aanpassingen!

4. Beeldmateriaal

Iedereen kent het cliché: een beeld zegt meer dan duizend woorden. Toch slagen klanten er in om soms hele standaard stockfoto’s (lees: het ligt er vingerdik op dat het géén eigen beeld is) of écht slechte (lees: gepixelde of ze passen helemaal niet bij de stijl van de website) beelden te gebruiken.Probeer zoveel mogelijk eigen beeldmateriaal te gebruiken. Je kan je hiervoor steeds laten bijstaan door een professionele fotograaf. Lees hierover meer in volgende blog!

Test het gekozen beeld ook even uit en dan weet je meteen of alles goed bij elkaar past.

5. Heb ik mijn website goed ingevuld?

Wil je weten of je klaar bent met de invulling van je website? Doorloop dan onderstaand lijstje even en dan kom je al een heel eind.

Kan je op onderstaande vragen steevast ‘ja’ antwoorden, dan is je website klaar om live te gaan!

  • Staat de tekst overal netjes? In je brochure zet je deze netjes, dus best ook op je website!
  • Zijn alle taalversies mooi én correct ingevuld? Wissel eens van taalversie en kijk alles goed na.
  • Werden alle losse vertalingen voor alle taalversies goed ingevuld?
  • Staat er nergens dummy (lorem ipsum) content meer?
  • Zijn de gekozen beelden goed van kwaliteit?
  • Zijn de privacy disclaimer en cookie policy ingevuld?
  • Werden de algemene voorwaarden ingevuld?
  • Zijn alle SEO-zaken (pagetitle, meta description, …) ingevuld?
  • Zijn de bedankingspagina’s van de formulieren ingevuld?
  • Matcht de titel en slug van de pagina telkens met elkaar?
  • Werden de mailtemplates ingevuld?

Heb je ook hulp nodig bij de invulling van je website?

Contacteer ons

Daarom kies je voor ons.

Op zoek naar een betrouwbare partner die jouw kmo de beste digitale oplossing(en) biedt? DAS Media bundelt expertise en ervaring met een doelgerichte kmo-aanpak binnen één centraal team. Samen met jou maken we werk van de efficiëntste digitale marketingstrategie. Die evalueren we permanent en sturen bij waar nodig. Het resultaat: meer leads en nieuwe klanten.

Afspraak maken

Veelgestelde vragen

  • Hoeveel kost een website?

    Dit is afhankelijk van de complexiteit, het doel en de inhoud van de website. Tijdens een brainstorm horen we graag van jou hoe jij je website voor ogen hebt. Welke zaken mogen zeker niet ontbreken, hoe zit de structuur in elkaar… Al deze zaken gieten wij in een scope en op basis daarvan maken we een raming.

  • Wanneer heb ik een nieuwe website nodig?

    Op een website staat geen maximale of exacte leeftijd. Deze is echter wel afhankelijk van zowel technische, structurele als inhoudelijke factoren. En aangezien het gedrag van potentiële klanten wijzigt, spreekt het voor zich dat je website mee moet evolueren. Wil je weten of je aan een nieuwe website toe bent? Vraag dan hier je Quick Scan aan.

Op de hoogte blijven?