Het ABC van online marketing

Vroeger was marketing eenvoudig. Het was kort samengevat een zaak van de vier P’s: product, prijs, plaats en promotie. Dat is wat elk marketingboek je al op de eerste pagina’s vertelde. Samen met de razendsnelle ontwikkelingen in de communicatie is ook marketing sterk geëvolueerd. Die vier P’s blijven natuurlijk belangrijk. Maar er is intussen ook een hoofdrol weggelegd voor het internet! En… dat internet heeft zo zijn eigen jargon.

Online of digitale marketing is niet meer weg te denken uit elk modern marketingplan. En die vier P’s? Die zijn intussen aangevuld met een hele resem andere letters én woorden. Wij leggen je graag uit waar ze voor staan.

Wat is digitale marketing?

Misschien vooraf nog even voor de complete leken onder ons duiden wat digitale marketing precies inhoudt. Zoals de term doet vermoeden gaat het om marketingactiviteiten die inzetten op de digitale technologie. Denk dus in de eerste plaats aan het internet, maar daarnaast ook aan bijvoorbeeld smartphones of digitale media en platforms. De digital marketeer bedient zich over een aantal instrumenten om zijn diensten en/of producten in de kijker te werken. Voor hem zijn de termen die nu volgen dagelijkse kost. En na het lezen van deze blog zou ook voor je duidelijk moeten zijn waar al dat op het eerste gezicht ‘Chinees’ voor staat.

Dasmedia online marketing seo

Search engine optimization (SEO)

SEO of zoekmachine optimalisatie is zo’n woord dat je heel vaak hoort opduiken. Het is de Engelse term voor zoekmachineoptimalisatie en is een verzamelnaam voor alle activiteiten die er voor zorgen dat een webpagina of website hoog in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google komt. Benieuwd naar hoe de SEO van je website eigenlijk bepaald wordt? En wat je allemaal kan doen om die te verbeteren? Lees dat allemaal in deze blog.

dasmedia-vanderbauwhede-website-advertentie

Search engine advertising (SEA)

SEO is op zijn best als je het combineert met SEA, zoals je al kon lezen in een eerdere blog. SEA is een vorm van adverteren. De advertenties die je ziet opduiken tussen of bovenaan de zoekresultaten van je browser, dàt is SEA. Je betaalt alleen wanneer een bezoeker op een advertentie klikt en ook daadwerkelijk een bezoek brengt aan je website. Dankzij SEA duik je hoger op in de zoekresultaten én je kan er ook nuttige data verzamelen om je campagnes ermee te optimaliseren.

CPC

We zeiden hierboven al dat je online kan adverteren, waardoor je advertentie opduikt bij bepaalde zoekresultaten. Je kan zelf bepalen bij welke zoektermen jij je advertentie wil laten verschijnen. Betalen doe je per klik op je advertentie. Elke klik kost je dus geld en dan wil je natuurlijk graag weten wat je kostprijs per klik is, of zoals ze het in het Engels zeggen: de Cost Per Click (CPC). Er bestaan gemiddelden waarop je je losweg kan baseren, met de nadruk op losweg, want de prijs per klik kan erg variëren, afhankelijk van de sector waarin je actief bent.

CTR

Wie betaalt voor een online advertentie, wil op zeker moment ook graag evalueren of die investering rendeert dan wel of het kosten op het sterfhuis zijn. En dus is de CTR een belangrijke parameter. CT-wàt, denk je? CTR, ofwel Engels voor Clickthrough Rate. Of kort samengevat: de verhouding tussen het aantal keer dat er geklikt wordt op je advertentie en het aantal keer dat ze bekeken is. Het geeft dus aan hoeveel mensen op je advertentie geklikt hebben, nadat ze voorbij kwam. Hoe hoger je CTR, hoe beter, dat is evident.

Dasmedia online marketing calltoaction

CTA

We blijven nog even bij de c. De c van ‘call’. Zoals in: Call To Action. Of afgekort CTA. De call to action is iets waar je vooraf goed moet over nadenken. Het is die actie die een bezoeker van je website volgens jou het allereerst moet ondernemen. Voor de ene is dat een offerte opvragen, voor de andere is dat een afspraak vastleggen. Of misschien wil jij gewoon dat je bezoeker zo snel mogelijk iets koopt. Je moet die doelstelling helder hebben wanneer je een website bouwt of verbouwt. Want via de juiste afbeelding, een handige knop of goeie copywriting, kan je de bezoekers van je site een stukje sturen. De volgende stap is dan converteren. Ook al een woord met een c.

Converteren

Oorspronkelijk betekent converteren ‘het omzetten van iets’. Je kan een Word-bestand bijvoorbeeld converteren naar een pdf. In online marketing slaat converteren meestal op wat de bezoekers van je website doen. Kom ze even kijken, maar verdwijnen ze weer, dan heb je nul conversie. Vragen ze om informatie of een offerte? Dan zijn het potentiële klanten en heb je ze dus geconverteerd tot prospecten. Plaatsen ze ineens een bestelling? Proficiat, want dat is het ‘best case scenario’: je hebt een bezoeker immers geconverteerd tot nieuwe klant.

Contentmarketing

Contentmarketing is niet de marketing die je content maakt – al zal het wel vaak dat neveneffect hebben – maar marketing die gebruik maakt van inhoud (in het Engels ‘content’) om meer bezoekers aan te trekken. Je hoort in dat verband ook wel eens de term ‘storytelling’ vallen. De idee erachter is dat mensen van verhalen houden. Contentmarketing kan zowel online als offline ingezet worden. Offline kan dat onder meer met magazines en tijdschriften die de lezer meenemen in een breder verhaal. Online kan je dan weer aan de slag met bijvoorbeeld blogs en video’s. En dat is – wat dacht je? – goed voor je conversie.

CMS

Nog een laatste term met een c, om het af te leren. Een Content Management Systeem (CMS) laat je toe heel gemakkelijk de content van je website te beheren. Het leuke is dat je helemaal geen programmeertaal moet kennen om met zo’n systeem te werken. Een CMS heeft een handig dashboard van waaruit je heel makkelijk je content kan toevoegen, bewerken of verwijderen.

Backlink

Een backlink of linkbuilding is een verwijzing naar jouw website vanaf een andere website. Hoe meer websites naar jouw website verwijzen, hoe hoger je opduikt in de zoekresultaten van Google (of een andere browser). Het creëren van backlinks is natuurlijk interessant en wordt door heel wat bedrijven op een strategische manier ingezet.

Pagerank

Juist. Het klinkt niet als iemand met wie je op date wil gaan. Neemt niet weg dat je pagerank iets is om te omarmen. Het is namelijk een systeem van Google dat aangeeft hoe hoog een website is geklasseerd. Ook die van jou. Het systeem wijst elke webpagina een score toe. Een pagina krijgt een hogere pagerank als er meer links naar die pagina verwijzen. Als de websites die doorlinken naar jouw website zélf een hoge pagerank hebben, straalt dat natuurlijk positief af op jouw pagerank.s

Keywords (aka trefwoorden)

Je hebt zelf ongetwijfeld al vaak iets opgezocht via Google. Wat doe je dan? Je geeft een trefwoord in en krijgt vervolgens een overzicht van relevante zoekresultaten. Trefwoorden zijn erg interessante beestjes, want je kan ervoor zorgen dat bepaalde van die keywords vaak voorkomen op jouw website. Het gevolg? Jij eindigt hoger in de zoekresultaten wanneer een surfer zo’n zoekterm ingeeft. Dat komt best handig uit als je weet dat 35% van de gebruikers onmiddellijk doorklikt op één van de eerste 3 zoekopdrachten.

Dasmedia online marketing meta tags

Meta tags

Allé, nog eentje. Om het af te leren: meta tags. Dit zijn stukjes HTML code die toegevoegd kunnen worden aan een website die informatie verstrekt aan zoekmachines. Die codes zijn niet zichtbaar voor de bezoekers. Meta title en meta description zijn bedoeld om informatie op te nemen over de inhoud van een website of webpagina, deze zijn misschien niet rechtstreeks relevant voor de SEO maar wel voor Click Through Rate (CTR). Deze informatie wordt dan gebruikt wanneer iemand een zoekopdracht doet in een browser. Je zou het de keywords ónder de radar kunnen noemen.

Laat DAS Media je helpen!

Kijk, deze paragraaf is nu eens een mooi voorbeeld van een CTA of een call to action. Zie je na deze introductie tot het Digital Marketing ABC nog steeds door het bos de bomen niet? Of denk je: razend interessant allemaal, maar daar heb ik helemaal geen tijd voor? Laat er dan vooral je slaap niet voor. Bij DAS Media staan we je maar wat graag bij met raad en daad. Terwijl jij van een heerlijke kop dampende koffie geniet.

Dus geef ons maar gerust een belletje!
(Ja, ja, ook dàt is een call to action.)

contacteer ons

Daarom kies je voor ons.

Op zoek naar een betrouwbare partner die jouw kmo de beste digitale oplossing(en) biedt? DAS Media bundelt expertise en ervaring met een doelgerichte kmo-aanpak binnen één centraal team. Samen met jou maken we werk van de efficiëntste digitale marketingstrategie. Die evalueren we permanent en sturen bij waar nodig. Het resultaat: meer leads en nieuwe klanten.

Afspraak maken

Op de hoogte blijven?