Verbeter de vindbaarheid van je website in Google

SEO: ook jij hebt de term ongetwijfeld al eens horen vallen. Wellicht weet je ondertussen wel dat het iets te maken heeft met je online aanwezigheid. Of beter nog: je online vindbaarheid, via zoekmachines zoals Google, Bing of Yahoo. Maar hoe wordt de SEO van je website eigenlijk bepaald? En wat kan je eventueel doen om die te verbeteren? In deze blog zetten we alles wat je moet weten over SEO op een rijtje!

Wat is SEO?

SEO staat voor search engine optimization ofwel zoekmachineoptimalisatie. De naam zegt het dus eigenlijk zelf: het gaat om een verzameling van technieken die je kan inzetten om een webpagina makkelijker vindbaar te maken in zoekmachines. De allerbekendste zoekmachine is natuurlijk Google, maar SEO is ook toepasbaar op andere zoekmachines zoals Bing of Yahoo.

Het ultieme doel van SEO? Zo hoog mogelijk scoren in de organische zoekresultaten voor zoektermen die relevant zijn voor jouw bedrijf. Dat zijn specifiek de trefwoorden die mensen gebruiken om te zoeken naar jouw dienst(en), product(en)... Een hoge positie of ranking is een positie op pagina 1, het liefst helemaal bovenaan. Want geef maar toe: ook jij kijkt wellicht niet veel verder dan de eerste resultaten op de eerste pagina bij een zoekopdracht.

De precieze ranking van je website is afhankelijk van heel wat factoren, maar die houden de makers van zoekmachines geheim. Ondertussen is van volgende technieken wel geweten dat ze je kunnen helpen een goede plaatsing te bereiken:

  • Keyword research
  • Interessante content voorzien (met keywords in verwerkt)
  • Link building
  • HTML-optimalisatie
  • Metatags optimaliseren

Hoewel inzetten op SEO de nodige tijd en moeite kost, is het op zich wel een budgetvriendelijke manier om jouw bedrijf online in de kijker te plaatsen. Een vermelding in de organische zoekresultaten is namelijk gratis.

Hoe verschilt SEO van SEA?

SEO verschilt daarin van SEA ofwel search engine advertising (zoekmachineadverteren). Met SEA kan je eveneens inzetten op een goede plaatsing voor je webpagina bij bepaalde zoekopdrachten, maar dan tussen de gesponsorde resultaten bovenaan. Je adverteert op dat moment dus in de zoekmachine.

Hoeveel je betaalt, kies je zelf: je ‘biedt’ namelijk op de trefwoorden waarop je gevonden wil worden. Wie het meeste biedt, krijgt de hoogste positie binnen de gesponsorde zoekresultaten. Betalen doe je enkel wanneer iemand op je advertentie klikt.

Voorbeeld: Altirotenten

Bij het zoekwoord ‘Altirotenten’ wordt de bijhorende website zowel bij de gesponsorde resultaten (SEA) als in de organische zoekresultaten (SEO) getoond.

Beelden blog verbeter de vindbaarheid

Zowel SEO als SEA maken deel uit van zoekmachinemarketing. Er zijn wel een aantal belangrijke verschillen tussen beide.

  • Je SEO verbeteren is een werk van lange adem, terwijl je met SEA meteen resultaat hebt.
  • Een bezoeker via de organische zoekresultaten (SEO) kost je in feite niks. Iemand die je site bezoekt via de gesponsorde resultaten (SEA) gaat steeds gepaard met een zekere kost.
  • Zet je een SEA-campagne stop, dan vallen ook de gesponsorde zoekresultaten weg en zal je op die manier geen bezoekers meer genereren. Een goeie SEO zorgt ervoor dat er bezoekers blijven binnenkomen, ook een hele tijd nadat je de eerste optimalisaties doorvoerde.

SEO en SEA zijn echter geen concurrenten van elkaar. Voor de meeste bedrijven is een combinatie van beide de beste oplossing.


Voordelen en nut SEO, ook voor jouw bedrijf

Goed scoren op SEO kan namelijk op verschillende vlakken een boost betekenen voor jouw bedrijf.

Traffic naar je website

Een site die goed gevonden wordt, heeft ook meer bezoekers. Die bezoekers zijn bijzonder relevant, want ze zijn heel specifiek op zoek naar de informatie, diensten of producten die jij aanbiedt. En hoe meer relevante bezoekers, hoe meer kans op kwaliteitsvolle leads of conversies. Wist je dat +/- 60% van de B2B-marketeers vindt dat SEO de grootste impact heeft op leadgeneratie?

Nieuwe klanten

Tussen die bezoekers zullen ongetwijfeld mensen zitten die je bedrijf nog niet kennen of nog nooit je website bezochten. In 54% van de gevallen ontdekken mensen nieuwe websites door een zoekmachine te gebruiken.

SEO is dus ook een ideale manier om je merkbekendheid te vergroten en nieuwe klanten aan te trekken. Als je tenminste gevonden wordt op de goede zoekwoorden.

Betrouwbaarheid en expertise

Voor de meeste mensen staat een hoge positie in de zoekopdrachten bovendien gelijk aan betrouwbaarheid, kwaliteit…

Niet onterecht natuurlijk: een zoekmachine zoals Google wil zijn gebruikers zo’n interessant en relevant mogelijke informatie bieden. Door je site van boeiende content te voorzien, sla je dan ook twee vliegen in één klap: je profileert jezelf als een expert in je vakgebied én wordt daar door Google voor beloond met een hogere positie.

DAS Media, de SEO-specialist

Overtuigd van het nut van SEO? Dan ben je bij DAS Media aan het juiste adres om je verder op weg te helpen. Wij zijn namelijk gespecialiseerd in het optimaliseren van websitecontent voor SEO.

Daarbij werken we steeds volgens één van volgende twee pistes:

  • Je laat je SEO-teksten door ons schrijven.
  • Je schrijft zelf je SEO-teksten en laat ze door ons optimaliseren op basis van de verschillende SEO-technieken die we doorheen de jaren opgebouwd en geperfectioneerd hebben.

Al stopt het daar natuurlijk niet voor ons. We blijven maandelijks de positie(s) van jouw website in de zoekmachines opvolgen via de geschikte tools. Daalt je ranking? Dan schakelen we meteen bij. Zo blijft je toppositie, en de voordelen die daarmee gepaard gaan, gegarandeerd.

Eerst zien, dan geloven? Geen probleem! Volgende klanten kunnen na een SEO-optimalisatie door DAS Media allemaal rekenen op een toppositie in de zoekmachines, goed voor maandelijks duizenden extra bezoekers.

  • 'auto huren' voor luxauto.be, 8.800 zoekopdrachten per maand
  • 'veranda' voor vanderbauwhede.be, 8.100 zoekopdrachten per maand
  • 'Hublot' en 'IWC' voor juwelierhaesevoets.be, 4.400 en 1.900 zoekopdrachten per maand
  • 'eiken bijgebouw' voor oakwoodprojects.be, 1.000 zoekopdrachten per maand
  • 'golf' voor golf.be, 14.800 zoekopdrachten per maand
  • ...

SEO in de praktijk door DAS Media

Nog niet concreet genoeg voor jou? We illustreren graag ons kunnen met een recente case voor onze klant Altiro Tenten, die exclusieve tenten voor feesten verhuurt of verkoopt.

Altiro liet onlangs zijn website vernieuwen door DAS Media. Maar ons werk stopte niet zodra de website live was. Integendeel, we gingen volop van start met de SEO-optimalisatie ervan.

  • Daarbij bekeken we in de eerste plaats met welke trefwoorden mensen zochten naar de diensten van Altiro. Bijvoorbeeld 'sailcloth tent', een specifiek type tent.
  • Daarna gingen we na hoe de nieuwe website van Altiro scoorde op die zoekwoorden. Zo bleek meteen dat er nog heel wat ruimte voor verbetering was. Voor een keyword als ‘sailcloth tent’ bevond de site van Altiro zich op positie 9, laag dus in SEO-termen.
  • Met DAS Media pasten we daarom meteen onze verschillende SEO-technieken toe. En ja hoor: op heel korte tijd verwierf Altiro de nummer 1-positie voor ‘sailcloth tent’ en kon die tot nu ook houden.

Benieuwd hoe wij je verder kunnen helpen?

Contacteer ons

Daarom kies je voor ons.

Op zoek naar een betrouwbare partner die jouw kmo de beste digitale oplossing(en) biedt? DAS Media bundelt expertise en ervaring met een doelgerichte kmo-aanpak binnen één centraal team. Samen met jou maken we werk van de efficiëntste digitale marketingstrategie. Die evalueren we permanent en sturen bij waar nodig. Het resultaat: meer leads en nieuwe klanten.

Afspraak maken

Veelgestelde vragen

  • Hoe genereer ik meer leads?

    Het aantal leads dat binnenkomt is uiteraard afhankelijk van het aantal bezoekers op je website en de conversie van deze bezoekers naar leads. Hoe meer bezoekers op je site, hoe groter de kans op meer aanvragen. Het spreekt ook voor zich dat je website relevant én gebruiksvriendelijk moet zijn. Maar je kan iedereen natuurlijk ook de juiste weg tonen via SEO, SEA, radio- en videomarketing, social media en e-mailmarketing.

  • Is mijn website duidelijk genoeg?

    Tools zoals Google Analytics, heatmap monitoring en deskundig inzicht kunnen eventuele obstakels in kaart brengen. De Quick Scan van DAS Media kan je hierover meer inzicht geven. Die legt hindernissen bloot die je uit de weg moet ruimen om meer leads te genereren. Vraag nu vrijblijvend je Quick Scan aan.

  • Hoe scoort mijn website momenteel in Google?

    De status of gezondheid van je website kan je grotendeels afleiden uit Google Analytics. Deze tool dient echter wel in jouw website gekoppeld te zijn. Wil je weten of je goed bezig bent? Vraag dan hier je Quick Scan aan om meer inzicht te krijgen over je website en/of digitale marketing.

Op de hoogte blijven?