Huidig land: België

Europa

Over DAS Media

Contact

SEO en SEA, een tandem waarmee je vooruit gaat!

We leven in een digitale wereld en daarin heeft praktisch elk bedrijf een eigen website waarmee het liefst zoveel mogelijk conversie wil bereiken. Dat wil zeggen: van websitebezoekers ook daadwerkelijk klanten maken. Dat kan natuurlijk alleen wanneer mensen gemakkelijk de weg naar je website vinden. Gelukkig bestaan er technieken om het lot meer dan een aardig handje te helpen. SEO en SEA bijvoorbeeld. Maar wat is SEO en SEA? Geen zorgen. We leggen het even uit.

Wat is SEO?

Wie een beetje met digital marketing bezig is, heeft ongetwijfeld al van SEO (Search Engine Optimization) gehoord. Het is een verzamelnaam voor een aantal technieken die je helpen je website te verbeteren, zodat dat hij sneller en makkelijker wordt opgepikt door zoekmachines zoals Google. Heel wat mensen denken dat SEO zich beperkt tot het schrijven van blogs waarin je een aantal zoekwoorden verwerkt, zodat je meer hits krijgt. Blogs zijn zeker een belangrijk onderdeel van een SEO-strategie, maar je aanpak moet breder gaan dan dat. Elke website heeft een structuur en ook die kan je zodanig opvatten dat zoekmachines hem beter snappen.

Kort samengevat is de bedoeling van SEO uiteraard meer bezoekers naar je website te lokken. Je kan iemand pas converteren tot klant wanneer hij of zij eerst de weg heeft gevonden naar jouw product, dienst of bedrijf. SEO in de strijd gooien om je business te doen groeien, geeft je op zich geen maandelijkse kost zoals SEA, maar er kruipt wel flink wat tijd en energie in.

Wil je hoger scoren in Google en écht gevonden worden door je ideale klant? Schakel de DAS Media SEO consultant in voor doelgerichte SEO-strategieën die resultaat opleveren.

Wat is SEA?

Naast SEO bestaat er ook nog zoiets als SEA. Het is de afkorting van Search Engine Advertising, het geheel van online adverteren via zoekmachines zoals Google of Bing.

Google Ads, tot 2018 bekend als Google Adwords, is het advertentieplatform van zoekmachine Google. Bedrijven kunnen hiermee online adverteren op de zoekresultatenpagina’s van Google, het Google Display Network en op YouTube. Als een zoekmachinegebruiker iets googelt dat met jouw bedrijf, product of diensten te maken heeft, wordt jouw advertentie vertoond. Als adverteerder betaal je enkel wanneer iemand op je advertentie klikt. Dit noemen we Pay-per-click (PPC) advertenties.

Wil je het meeste uit je advertentiebudget door strategische targeting, relevante advertentiecopy en continue optimalisatie? DAS Media is gecertifieerd Google Ads consultant met jaren ervaring op de teller.

SEO vs SEA: wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Kort samengevat:

  • SEO: Optimaliseren van je website om de vindbaarheid van je website in zoekmachines zoals Google te verbeteren en meer potentiële klanten naar je website te brengen. Niet-betalend.
  • SEA: Adverteren van je website op zoekmachines. Je betaalt zoekmachines zoals Google om jouw advertenties te vertonen bij relevante zoekopdrachten of aan jouw doelpubliek. Betalend.

Nog meer verschillen tussen SEO en SEA:

  • Tijdsspanne waarin je resultaat ziet: SEO is een langetermijnstrategie. Reken op enkele weken tot maanden voor een hoge positie in de zoekresultaten. Ook kan je niet op je lauweren rusten met SEO: je moet je website constant blijven optimaliseren. Advertenties in zoekmachines (SEA) zijn dan weer onmiddellijk zichtbaar.
  • Plaatsing en uitzicht: betalende Google zoekadvertenties bevinden zich grotendeels bovenaan de zoekresultaten, terwijl onbetaalde zoekresultaten soms pas zichtbaar zijn na naar beneden scrollen. Advertenties worden anderzijds wel gemarkeerd als advertentie.

De perfecte combinatie: SEO én SEA

Wat kies ik nu het beste voor mijn bedrijf: SEO of SEA? Kiezen is niet noodzakelijk. Integendeel, meestal adviseren we een combinatie van SEO en SEA want ze versterken elkaar. De inzichten uit je SEA-campagnes tonen wat echt werkt en waarop bezoekers klikken. Dit kan je inzetten om je SEO-strategie bij te sturen en te verbeteren. Omgekeerd zorgt een geoptimaliseerde website ervoor dat je advertenties beter scoren en dat je minder betaalt per advertentieklik. SEO en SEA kan dus best een en/en-verhaal zijn. Laat de twee samenwerken en je komt tot betere resultaten.

Wil je meer weten over SEA, SEO en hoe je dit aanpakt? Doe beroep op onze SEO experts, Google Ads specialisten of contacteer ons voor meer info.

Grootse projecten, voor bijzonder fijne klanten

Op zoek naar een oplossing voor jouw probleem?

Vertel ons over jouw project en samen doorlopen we alle mogelijkheden.

Contacteer ons
SCROLL